Det började på våren 2010, då två unga killar – Daniel Lindén och Martin Eriksson – ville utveckla ett både effektivt och attraktivt tid- och projektredovisningsprogram (se artikel i KatrineholmsKuriren) – ett program som fick namnet TimeApp. Något som företagets ägare och VD Lars Knapasjö var klart positiv till.

Vid årsskiftet 2010/2011 beslutades att TimeApp, som då utvecklas än mer och blivit något av ett kompakt affärssystem, skulle vara ett av två affärsområden. Det andra affärsområdet var förlagsverksamheten med branschtidningen Screen&Marknaden (8 nr/år, 3 500 ex och riktar sig till företag inom Print, Profil och Promotion).

Nu var TimeApp ett kostnadseffektivt och smart sätt att hålla reda både på företagets egna och/eller kundernas tider och kostnader. Istället för kameralt stelbent, grått och tråkigt, hade Martin och Daniel byggt en plattform som är lustbetonad, fräck och ganska annorlunda – något som man kan utgå från hela arbetsdagen.

Basen var tidsredovisning med körjournal och budgetindikering och alla statistik-varianter som krävs för bl a debiteringsunderlag. Fast med tiden har TimeApp närmast utvecklats till ett kompakt affärssystem med en rad vettiga och värdefulla funktioner.

I dag är vi fortfarande ett litet företag beläget i Sveriges Lustgård; Katrineholm. Vi är för närvarande 8 personer som jobbar med TimeApp, några av oss var med sedan starten och utvecklingen av TimeApp och några har kommit in senare med ny energi och ibland makalösa ideér.

I september 2014 bytte vi namn till P&K TimeApp AB, ett avgörande steg som visar att vi satsar helhjärtat på TimeApp.
Tidigare hette vi P&K Utvecklingskonsult AB men TimeApp har sedan 2010 varit vår huvudverksamhet. Innan det sysslade vi med konsultverksamhet inom PR, kommunikation och IT.

Kontaktinformation

P&K TimeApp AB
Torpvägen 12
641 34 Katrineholm

Organisationsnummer
556460-3669

BankGiro
5815-9708

E-post
info@timeapp.se
support@timeapp.se

Twitter
@tidredovisning

Facebook
facebook.com/TimeApp

Press
TimeApp.se Press-sida

Vår historia

2010

Första versionen av TimeApp ser dagens ljus och testlanseras för allmänheten den 15 april. Systemet är till en början endast åtkomligt via webbläsare.

Det som började med enbart tidredovisning på konton och projekt, växte under året med allt fler funktioner – t ex fakturering, artikeldatabas och en mobil version.

Målsättningen med TimeApp har hela tiden varit att skapa ett enkelt, flexibelt och effektivt system som passar företag inom alla branscher. Från hantverkare och byggare till advokater och konsulter.

2011

Om 2010 var ett utvecklingens år så kretsade 2011 betydligt mer kring att sätta varumärket TimeApp på kartan och att hitta nya vägar ut på marknaden. Den 31 mars registrerades TimeApp® som varumärke och under året hanns det med både mässdeltagande och utgivning av tidningen TimeApp Magazine.

På basis av den feedback som kom in från kunder och demoanvändare kunde vi finslipa en hel del av funktionerna i TimeApp och jobba om gränssnittet.

2012

Året började med en otroligt intensiv utvecklingsperiod där målsättningen var att ta TimeApp till App Store och Google Play. Ett projekt som kunde konstateras klart under andra kvartalet – närmare bestämt den 18 maj.

Under februari ingicks även ett samarbetsavtal med banken SEB som marknadsför TimeApp gentemot sina företagskunder.

Apparna till iPhone och Android-enheter fick ett varmt mottagande och det märktes snabbt att just möjligheten att kunna använda all sin befintliga IT-utrustning skulle spela en avgörande roll i TimeApp fortsatta kundtillströmning.

2013

2013 startar med ett massivt kvalitetssäkringsprojekt som varade i nio månader. Det system vi började med 2010 behövde breddas och omstruktureras för att effektivt möta en ständigt ökande expansions- och utbyggnadstakt. Den 30 september lanserades TimeApp version 4 – en robust, modern och modulär plattform, som ger både oss och våra kunder och framtida kunder, nya möjligheter.

Trots ett närmast totalt fokus på kvalitetssäkringen så hanns det med en del intressanta saker under året på marknadssidan. Bland annat tecknades på hösten ett samarbetsavtal med Sörmlands Sparbank – något vi är mycket stolta över – och hela TimeApp-systemet översattes till engelska. Vi deltog även på den gigantiska Formex-mässan i Älvsjö.

2014

2014 bjöd på en hel kavalkad av spännande händelser. Under våren lanserades TimeApp internationellt under namnet TimeApp.biz. Bestyckad med en för branschen unik Freemium-modell lyckas TimeApp inom kort knyta till sig användare från alla världsdelar och alla kontinenter. Tillväxtverket beviljar under våren en internationaliseringscheck på en halv miljon kronor som användes till att etablera TimeApp i UK, Baltikum och Polen.

Sporrade av Freemium-framgångarna från TimeApp.biz tas beslutet att införa affärsmodellen även på den svenska marknaden. Från och med den 21 maj 2014 blir TimeApp helt kostnadsfritt för enmansföretag – helt utan begränsningar i vare sig tid eller funktionalitet.

Företaget bakom TimeApp, som nu är ett registrerat varumärke inte bara i Sverige utan inom hela EU, byter namn till P&K TimeApp AB från det tidigare P&K Utvecklingskonsult AB.

2015

2015 har varit ett minst sagt händelsefullt år. Två nya samarbetsavtal har tecknats; det ena med branschorganisationen EIO – Elektriska Installatörsorganisationen och det andra med IT-återförsäljaren Dustin.

Antalet användare av TimeApp fortsätter att öka, dels tack vare Freemium-modellen som tagits emot mycket väl av marknaden, dels genom nya allianser och ökade satsningar på marknadssidan.

Etableringen i UK fortskrider och ett starkt nätverk av både partners och kunder börjar utkristalliseras. Utöver UK så finns nu användare av TimeApp i alla världsdelar.
P&K TimeApp AB har under våren flyttat till nya rymligare och fräscha lokaler på Torpvägen 12 i Katrineholm.

2016

Vid årsskiftet 2015/2016 kom en lag, som krävde elektroniska personalliggare på i princip alla byggarbetsplatser i landet. I början av året hade vi redan vår personalligare klar och arbetet inleddes med att få den ID06-ackrediterad i enlighet med kraven från byggbranschen. Det blev klart dagen före det att semesterledigheterna bröt ut. Vi bestämmer oss för att sälja personalliggarna även som enskild produkt till en lägre kostnad.

Under våren byggs ett antal brandade och kundanpassade versioner av TimeApp. Vi var flitiga med uppgraderingar och mötte en allt intensivare uppskattning från kundledet.

I september upphör vi med Freemium-modellen och inför ett enhetligt pris för TimeApp (80 kr); allt för att förenkla och förbättra för våra kunder. Vi lanserade också den interaktiva supporten inne i systemet och slopade vår telefonsupport. Samma månad slog vi rekord och noterade drygt 400 företagskunder.

Vi avslutade året med att konstatera att vi haft en försäljningsökning på närmare 150% jämfört med 2015 och kommit upp i nästan 500 aktiva företagskunder; en strålande utveckling.

id06_logo